Tämä ohjeistus on tarkoitettu avuksi työpaikoille, joissa ei ole ennestään luottamusmiesjärjestelmää.
Luottamusmiehen valinta, asema ja tehtävät perustuvat työnantaja- ja työntekijäliittojen välisiin luottamusmiessopimuksiin. Sopimukset löytyvät alojen työehtosopimuksista ja niistä saa lisätietoa liitosta.
Kun päätös luottamusmiehen valinnasta työpaikalla on tehty, on huomioitava seuraavat asiat:
Luottamusmiehen tulee olla liiton jäsen ja työpaikan työehtosopimusalan työntekijä.
Itse valinnan toimittamisessa on tärkeää, että kaikilla toimihenkilöillä on tieto siitä, että työpaikalle valitaan luottamusmies, jokaisella tulee olla mahdollisuus asettua ehdokkaaksi ja osallistua itse valintaan.
Samalla kun ilmoitetaan järjestettävästä valintakokouksesta tai vaaleista, tulee myös ilmoittaa, miten luottamusmiesehdokkaat ilmoitetaan ja mihin ilmoitukset palautetaan. Ehdokkaat asettaa työpaikan henkilöstö. Ehdokkaaksi asettuvalta tulee olla suostumus, josta ilmenee, mihin tehtävään henkilöä ehdotetaan.
Mikäli ehdokkaita on nimetty johonkin tehtävään vain yksi, vahvistetaan hänen valintansa. Mikäli ehdokkaita on useampia, voidaan vaali suorittaa heti, mikäli paikalla ovat kaikki äänestämään oikeutetut henkilöt. Erillinen vaali järjestetään, jotta kaikki voivat osallistua valintaan.
Vaalien järjestelyistä huolehtii valintakokouksessa päätetty vaalitoimikunta. Vaalit järjestetään suljettuna lippuäänestyksenä.
Valinnasta tehdään pöytäkirja, joka toimitetaan työntekijöiden nähtäväksi ja työnantajalle. Ilmoituslomake toimitetaan liittoon.
Lisätietoja ja valmiita kaavakkeita
Lisätietoja luottamusmiehen valinnasta saat tästä tai ottamalla puhelimitse yhteyttä liittoon.
![]() |
Logistiikan toimihenkilöt ry |
puh 09 613 231 |
ilmoitukset ja palaute osoitteeseen Logistiikantoimihenkilöt Instagramissa |
![]() |