Luottamusmies on ammattiliiton ja siihen kuuluvien työntekijöiden edustaja työpaikalla.
Luottamusmiehen tehtäviä on muun muassa:
Luottamusmieheksi voidaan valita sellainen työpaikan työntekijä, joka on ERTOn jäsen ja perehtynyt työpaikan olosuhteisiin. Määräaikaa perehtyneisyyden osoittamiseksi ei ole, mutta esim. koeajalla olevaa ei ole syytä valita luottamusmieheksi.
Luottamusmiesten asema perustuu työntekijä- ja työnantajajärjestöjen keskinäisiin sopimuksiin. Mm. yhteistoimintalaissa luottamusmies nimetään kuitenkin työntekijöiden edustajana.
Koska luottamusmies edustustehtävänsä takia on usein vaarassa joutua työnantajan painostuksen tai syrjinnän kohteeksi, on luottamusmiehellä myös lakisääteisesti parempi irtisanomissuoja.
Luottamusmiehet on usein osittain tai kokonaan vapautettu normaaleista työtehtävistään luottamustoimen hoitoon.
Luottamusmiehellä on yleensä myös työehtosopimukseen perustuvat oikeudet saada työntekijöiden asemaan liittyvää tietoa ja käyttää työpaikan tiloja, puhelimia, kopiokoneita ym. tehtäviensä hoidossa.
Mikäli saman työnantajan palveluksessa on esimerkiksi eri osastoilla tai toimipisteissä useita luottamusmiehiä, valitaan myös pääluottamusmies joka edustaa kaikkia työntekijöitä.
Liitto tukee luottamusmiestä hänen työssään mm. erilaisilla koulutuksilla,
luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille on myös olemassa oma hed-intra jota kautta
henkilöstön edustajat voivat saada erilaista materiaalia, olla yhteydessä toisiinsa ja liittoon.
Lisätietoa henkilöstö edustajan tehtävistä ja valintaohjeet löydät osoitteesta www.Hedit.fi
![]() |
Logistiikan toimihenkilöt ry |
puh 09 613 231 |
ilmoitukset ja palaute osoitteeseen Logistiikantoimihenkilöt Instagramissa |
![]() |